preloder

CONCEPTING

LEERHOTEL HET KLOOSTER

Er is een concept ontwikkeld genaamd ‘Het echte leerhotel’ voor Leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

Details

November 2017
Course: Concepting Plus

Categories

Concepting
Branding

Het Doel

Het concept is gemaakt in opdracht van Leerhotel het Klooster om hen te helpen bij het aantrekken van nieuwe doelgroepen. Het project was uitgevoerd op verzoek van Fontys ACI als onderdeel van onze opleiding. Het doel is om onze geleerde kennis in de praktijk te brengen en een creatief concept voor de lange termijn te creëren. De opdracht was om eerst de huidige staat van het Klooster te analyseren en vervolgens een concept te creëren dat waarde toevoegt aan het Leerhotel.

Context analyse

In de context analyse wordt gekeken naar interne en externe aspecten die van belang zijn voor het maken van het concept.

Intern

Leerhotel Het Klooster is een hotel in Amersfoort en is verbonden met Hotelschool Amersfoort (MBO Amersfoort). Onderwijs, plezier en kennis zijn de sleutelwoorden bij het Leerhotel Het Klooster. Het is een plek waar gasten kunnen genieten van de gecombineerde faciliteiten van een hotel, restaurant, bar, evenementen, conferentieruimte en een kapel voor bruiloften, terwijl studenten van Hotelschool Amersfoort de kans krijgen om hun vaardigheden te oefenen door in het hotel te werken.

Trends

In 2017 zijn er een aantal interessante trends die kansen bieden voor Het Klooster. De eerste trend is Blended learning. Blended Learning is een mix van verschillende leervormen, zoals klassikale training en e-learning die we overkoepelend de term Blended Learning noemen. Een andere trend is prijzen & beleving. Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor een uniek product dat een speciale herinnering of ervaring creëert. De derde trend is technologie voor gebruik. Hotelkamers krijgen veel meer high-tech functies.

Doelgroep

De huidige doelgroep is vrij breed, maar kan worden teruggebracht tot drie hoofddoelgroepen: studenten van Hotelschool Amersfoort, bedrijven en fietstoeristen. De studenten staan al in nauw contact met het hotel omdat ze daar werken. Het zou voor de organisatie gunstiger zijn om zich te concentreren op een interessantere doelgroep die meer mogelijkheden biedt. Hoewel zowel fietstoeristen als bedrijven zich kunnen interesseren voor Het klooster, bieden de bedrijven meer mogelijkheden.

Conclusie Analyse

Ondanks de unieke USP’s die Het Klooster heeft zoals de samenwerking met MBO Amersfoort, de locatie en het historische gebouw, mist het klooster consistentie omdat het hotel geen eigen identiteit heeft. Hierdoor kunnen ze zicht niet onderscheiden van de horecamarkt. Er zijn namelijk verschillende hotels die in de buurt gevestigd zijn met dezelfde prijs en luxe. Door gebruik te maken van de trend beleving kan er een uniek concept worden ontwikkeld wat voor meer onderscheid zorgt van de markt.

Het Echte leerhotel

De USP van Leerhotel het Klooster is, in vergelijking met andere hotels, dat onderwijs en kennis centraal staan. Maar op dit moment ligt de focus vooral op de studenten en niet de gasten. Wat als de gasten, net als de studenten, tijdens hun verblijf zouden worden omringd door kennis? Een leerzame ervaring terwijl je ontspant in een prachtig hotel, geboren uit de visie “Onderwijs is een verbazingwekkend fenomeen, dat een geschikte omgeving verdient waar kennis en plezier samenkomen”.

Door van leren echt een ervaring te creëren wordt er ingespeeld op de trend beleving.

Om waardeontwikkeling te maken voor de organisatie is er ingespeeld op de trend ‘beleving’. Dit uit zich in verschillende conceptdragers. Zoals aparte thema’s voor de hotelkamers, vergaderruimtes en restaurants. Thema’s die gericht zijn op het onderwijs.

Conceptdragers

De themakamers mogen de gast niet het gevoel geven dat ze verplicht zijn om te leren, sommige gasten willen namelijk gewoon ontspannen na een lange dag. Daarom hebbe wij gekozen voor subtiele hints en leuke feiten binnen de thema’s, enkele voorbeelden zijn:

– In de slaapkamer van de astronomie heb je een plafond met de sterrenbeelden. Tevens beschikt de kamer over relevante boeken van astronomie en een telescoop.

– Het natuurkunde restaurant serveren ze cocktails met stikstof. Zout en peper worden gepresenteerd op een natuurkundige manier, zoals elementen uit het periodieke systeem. Enkele gerichten worden geserveerd met een opdrachtuitleg, zoals het maken van je eigen vlees op een gril. De ingrediënten worden gepresenteerd met bijgeschreven tekst.

– In de vergaderruimte Einstein vindt u een creatief portret van Einstein met een van zijn geweldige en inspirerende citaten.

Conclusie

Om het concept Het Echte Leerhotel samen te vatten is onze conclusie: onderwijs is een verbazingwekkend fenomeen, dat een geschikte omgeving verdient waarin kennis en plezier samenkomen. Leerhotel Het Klooster is de perfecte plek om deze visie te implementeren. Door verschillende kamers van het hotel te thematiseren in verschillende educatieve onderwerpen kunnen gasten het educatieve deel van het hotel ervaren.

ANDERE PROJECTEN

NS

HEALTHY JOURNAL

BOMBEE