loader image
Tegenwoordig hebben marketeers slechts acht seconden de tijd totdat de gebruiker zijn aandacht verliest. Ter vergelijking: goudvissen verliezen na negen seconden interesse. Een onderzoek uit 2017 concludeert dat consumenten gewend zijn aan social media tijdslijnen die worden gevuld met commerciële berichten. Ze negeren advertenties aan de rand van het scherm. De ongelukkige consequentie hiervan is dat het steeds moeilijker wordt voor marketeers om hun reclameboodschap onder de aandacht te brengen. Om op te vallen moet een advertentie creatief, gedenkwaardig en boeiend zijn. De aandacht grijpen van de consument in de eerste drie sec onden is cruciaal. Om in deze drie seconde de aandacht te kunnen grijpen moet je advertentie visueel heel sterk zijn. Maar bestaan er bepaalde visuele elementen die ervoor zorgen dat een advertentie eerder opvalt? Misschien met het gebruik van bepaalde kleuren? Bepaalde formaten? Een man of een vrouw op de voorgrond? Moet het per soon juist blij kijken of misschien meer verdrietig? Werken grappige advertenties beter of serieuze? Voor mijn scriptie heb ik onderzoek gedaan bij GameHouse naar deze elementen. Ook heb ik literatuuronderzoek gebruikt om bepaalde uitkomsten te versterken.   1. Wat werkt het beste: afbeelding, video of carrousel? De vorm om het beste mee te adverteren is video. Het mobiele publiek kijkt namelijk liever naar een video dan een foto. Smartinsights & Wade (2018) zegt dat in 2017 90% van de gedeelde content op social media video was. Ook uit mijn onderzoek bij GameHouse kwam naar vo ren dat video veruit wint van zowel afbeelding als carrousel advertenties, met significantie cijfers. Een leuk feitje om hierbij aan toe te voegen is dat GIF video’s 16% effectiever werkten dan normale video’s.     2. Wat is het beste formaat? Verticaal, horizontaal of vierkant? Uit een onderzoek van 25k best presterende Facebook-video’s was slechts 30,9% van de video’s horizontaal, terwijl 56,3% van de best presterende video’s vierkante of verticale video’s waren (Rocketium Academy & Jain, 2018). Vierkante video’s domineren landschapsvideo’s tot 78% in mobiele nieuwsoverzicht. Horizontale video’s worden met 54% beter overtroffen door vierkante video’s als er gekeken wordt naar de view-through ratio voor de eerste 10 seconden van een video. Vierkante video resulteerde in 30-35% hogere videoweergaven en een toename van 80-100% betrokkenheid. Het kost adverteerders 33% minder om iemand te betrekken bij vierkante video op Instagram (Rocketium Academy & Jain, 2018). Merken die de verticale videoformaten hebben omarmd, zien eveneens al verbluffende resultaten. Jason Stein, de CEO van Laundry Service, heeft succes gezien met verticale videoadvertenties. Het bedrijf beweert drie keer efficiëntere CPM-tarieven te ontvangen dan standaard vierkante video’s op Facebook (Rocketium Academy & Jain, 2018).