loader image
APPLICATIE Prototype

NS

Voor de advanced course Concepts In A Digital Age is er een app update ontwikkeld voor de NS-extra app.

Details

Oktober 2017
Course: Concepts in a digital age

Categories

Concepting

Creatief Proces

SPRINT-Methode

De opdracht voor NS is uitgevoerd middels de SPRINT methodiek. De SPRINT methode is een combinatie van design, prototyping en validatie met een tijdsbestek van maar vijf dagen. Onderstaand zijn de vijf SPRINT dagen uitgelegd:

Maandag: begrijp en definieer de uitdaging
Dinsdag: brainstorm met heel het team om zo veel mogelijk ideeën te genereren
Woensdag: kies het beste idee voor het concept
Donderdag: ontwikkel een prototype
Vrijdag: test ontwerp met echte gebruikers

Maandag

Onze doelgroep is 60-plussers. 60-Plussers kunnen speciale treinkaartjes kopen als ze een seizoenabonnement voor ‘dal voordeel, altijd voordeel of voordeel uren’ hebben. Voor de doelgroep, is wachten op een koud treinstation niet echt leuk en informatie en technologie worden elke dag gecompliceerder. Het vraagstuk: hoe kan de NS de wachttijd voor 60-plussers comfortabeler maken met behulp van de NS Reisplanner Xtra-app?

Dinsdag

Deze dag hebben we bij elkaar gezeten om ideeën te verzamelen. Hier zijn verschillende manieren voor gebruikt. Hiervoor verwijs ik naar het rapport.

Woensdag

Uit de ideeën zijn drie sterke concepten naar voren gekomen. De eerste was een E-books concept; online boeken lezen d.m.v. de app. De andere twee concepten gingen over klassieke spellen. Deze twee laatste ideeën zijn samengevoegd tot 1.

Donderdag

Op de donderdag is er een prototype gemaakt van NS Classic Games. Dit prototype wordt dadelijk verder besproken.

Vrijdag

De laatste SPRINT-dag hebben we gebruikt om verschillende mensen te interviewen over het bedachte concept. Vervolgens zijn er aanpassingen gedaan in het prototype.

Het concept

Om de doelgroep 60 plus een leuke tijd te bezorgen voor tijdens het wachten is er onderaan in de app een button toegevoegd. Deze button is terug te zien op het prototype. Door te klikken op de game button krijg je een overzicht met vier spellen.

Ontwerp

Om het spelen van de spellen laagdrempelig te maken is ervoor gekozen om de vier klassieke spellen toe te voegen. Dit zijn snake, woordpuzzels, memory en sudoku’s.

Prototype

Het prototype design is ontwikkeld door middel van Photoshop. Door het gebruik van gifjes komt het concept tot leven. De gemaakte gifjes en afbeeldingen zijn geplaatst in Invision (een programma om prototypes te maken), waardoor het een levensechte applicatie wordt.

DE VIER SPELLEN

Onderstaand is een visualisatie gemaakt van de vier klassieke spellen. Alle spellen zijn ontworpen in de stijl van NS.

SUDOKU

SNAKE

WOORDPUZZEL

MEMORY

Spaar Systeem

Er is ook een extra spaarsysteem toegevoegd. Door het verdienen van punten met het spelen van de spellen zal dit meer motivatie geven om te spelen.

Een voorbeeld is dat je per spel bijvoorbeeld 1 punt kan scoren. Na 20 punten kan je 20% korting krijgen op een koekje van de kiosk. Zo zijn er ook gratis artikelen te scoren bij 65 punten, 75 punten enzovoorts.

Punten uitgeven

Aan de hand van een barcode wordt het gekozen item gescand. Vervolgens worden de punten afgetrokken van het totaal.

Door beloningen weg te geven aan de doelgroep zullen de treinreizigers een positievere blik hebben op de NS. Tevens wordt de wachttijd leuker bij de trein.

 

ANDERE PROJECTEN

AVO INTERIEURBOUW
GAMEHOUSE
BOMBEE